Als je stilstaat, zie je zoveel meer                 
                                 

home


  • Even tot stilstand komen.
  • Afstand nemen van je dagelijks leven. 
  • Tot rust komen.
  • Nadenken over waar je van droomt, wat je niet durft of wat je wilt gaan doen.
  • Tijd voor jezelf nemen.

 

Soms is het goed om even uit de drukte van alledag te stappen en is het nodig om afstand te nemen. Om na te denken, dingen te verwerken of om er gewoon even uit te zijn. Alle ruis uit het dagelijks leven laten voor wat het is en te zien welke dingen er belangrijk voor je zijn. We zijn zo geneigd om altijd maar door te gaan, dat pas op de plaats maken goed voor je kan zijn. Om je hoofd en je lijf tot rust te laten komen.

Als je merkt dat je last hebt van stress of te kampen hebt (gehad) met een burn-out of er zijn vervelende dingen in je leven gebeurd, komt er meestal een tijd waarbij je tot rust wilt komen. Je hebt misschien de behoefte aan wat meer stilte in je leven, wat meer rust in je hoofd. In je vertrouwde omgeving blijkt het vaak lastig te zijn om zaken te kunnen overzien of om zaken te overdenken. Je eigen vicieuze cirkel doorbreken blijkt in de praktijk lastig, omdat alles gewoon doorgaat.  Door even letterlijk afstand van je eigen situatie te nemen ontstaat er ruimte. Ruimte in je hoofd, rust in je lijf. Het lukt beter om te zien wat je moet kiezen, hoe je wilt reageren of hoe je verder wilt. Maar soms kan de stilte en de rust je ook overvallen. Je vindt het misschien spannend om geconfronteerd te worden met rust, met stilte, met uit je confortzone stappen. Je eigen gedachtes, angsten of twijfels raken zo op de voorgrond. Je kunt je hierdoor onrustig, verveeld en geïrriteerd gaan voelen en je vraagt je af wat je aanmoet met die overweldigende rust en stilte. Als je dan de rust en de stilte laat zijn wat ze zijn zul je merken dat je je hoofd en je lijf op een gegeven moment wennen een die rust. Je gedachtes komen wat meer tot rust, je leert jezelf op een andere manier kennen. Vele mensen gaan gebukt onder het gevoel van steeds maar door te moeten gaan. Op deze manier raakt je steeds meer van jezelf vervreemd en weet je niet goed meer wie je bent en wat je wilt. 

Wat zijn je doelen? Je innerlijke drijfveren? 

Je waarden?  Je verlangens? Waar word je blij van? 


En als je stilstaat zie je zoveel meer! 

  • Wil jij ook ervaren wat rust en stilte met je kunnen doen?
  • Wil jij ook eens stilstaan en ervaren wat er met je gebeurd?
  • Ben je op zoek naar wat meer rust in je leven?
  • Wil je even pas op de plaats maken?
  • Wil je even uit de hectiek van alledag stappen?


Hoe zorg je zelf voor meer rust in je leven?


  • Kom in beweging

Bewegen is belangrijk. Je lijf heeft het nodig om te ontspannen. Door te ontspannen maakt je lijf bepaalde neurotransmitters in je hersenen aan die een positief effect hebben je lijf weer in balans brengt. Na een half uur komt er bijv. dopamine vrij, waardoor je je na een bijv. een wandeling zo heerlijk voldaan kunt voelen.  

  • Verander je mindset 

Wist je dat uit nieuwe onderzoeken over stress blijkt dat je mindset bepaald of stress een positief of negatief effect heeft op je gezondheid? Stress op zich hoeft niet ongezond te zijn. Als je op een positieve manier tegen stress aankijkt en je mindset verandert kun je sterker met je stress omgaan. Zie stress niet als iets bedreigends maar als helpend. De cortisol helpt je om nog even door te zetten, om iets af te maken, om je doelen te behalen. Zorg er alleen wel voor dat je zo nu en dan ook goed tot rust komt en je cortisolspiegel verlaagt en om je 'feel-good' hormonen weer wat aan te kunnen vullen. 

  • Kom in de flow

Zorg dat wat vaker iets doet waar je blij van wordt. Ken je dat gevoel dat je aan iets bezig bent en helemaal de tijd vergeet. Je bent dan in een zogeheten flow. Je doet iets waar je helemaal in op kunt gaan en alles om je heen vergeet. Zorg voor dit soort flow-momenten door bijvoorbeeld creatief bezig te zijn. 

  • Zorg voor natuur om je heen

Uit onderzoek blijkt dat de natuur een ontspannende werking heeft. Je lijf en je psyche komen als vanzelf tot rust in de natuur. Trek eens wat vaker de natuur in en geniet van wat je ziet, hoort, ruikt, voelt, proeft en ervaart. De natuur zet je zintuigen op scherp. 

  • Let op je leefstijl

Er valt veel winst te behalen als je op je leefstijl let, genoeg bewegen, genoeg slapen, veel groente en fruit eten (evt. aangevuld met hoogwaardige supplementen) en prop je dag niet te vol. 


Al deze bovenstaande belangrijke punten komen aan de orde in een retraite of wandeling. Op deze manier kun je heerlijk tot rust komen, met zowel je lijf als in je hoofd. 

Ga je mee?

 

 Tijd nemen voor jezelf vraagt tijd